Επτά πόλεις πιο φιλικές προς τον άνθρωπο παρά στο αυτοκίνητο

Παρότι τα αυτοκίνητα υπάρχουν στις ζωές μας περισσότερο από εκατό χρόνια, ορισμένες πόλεις αρχίζουν σιγά σιγά να συνειδητοποιούν ότι η χρήση τους μέσα στο αστικό περιβάλλον είναι υπερεκτιμημένη. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η αιθαλομίχλη και τα ατυχήματα, αλλά το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα δεν θεωρούνται πλέον καν ένας βολικός και γρήγορος τρόπος μετακίνησης στην πόλη.

Τα αυτοκίνητα στο Λονδίνο κινούνται σήμερα πιο αργά από τον μέσο ποδηλάτη και οι οδηγοί, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, δαπανούν 106 ημέρες της ζωής τους ψάχνοντας για θέσεις στάθμευσης.

Σήμερα, ένας αυξανόμενος αριθμός πόλεων προσπαθεί σε ορισμένες γειτονιές να απαλλαγεί από τα αυτοκίνητα και για να το πετύχουν αυτό ενισχύουν τη χρήση προστίμων, καλύτερου αστικού σχεδιασμού, νέων εφαρμογών και, στην περίπτωση του Μιλάνου, ακόμη και επιδοτήσεων προς τους πολίτες ώστε να αφήσουν το αυτοκίνητό τους σταθμευμένο στο σπίτι και να μετακινούνται με το τρένο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι αλλαγές συμβαίνουν ταχύτερα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που έχουν σχεδιαστεί εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια πριν από την κατασκευή των αυτοκινήτων. Στις ΗΠΑ αντιθέτως τα προάστια έχουν σχεδιαστεί για τη χρήση αυτοκινήτου, οπότε ο δρόμος προς την εξάλειψη των αυτοκινήτων είναι προφανώς πιο δύσκολος.

Εδώ συγκεντρώσαμε μερικές από τις πόλεις που κινούνται προς την κατεύθυνση της εξάλειψης του αυτοκινήτου:

ΜΑΔΡΙΤΗ
Στη Μαδρίτη έχει ήδη απαγορευτεί η μετακίνηση με αυτοκίνητο σε ορισμένους δρόμους της πόλης, και αυτό το μήνα το μέτρο αυτό θα επεκταθεί σε ακόμα περισσότερους. Στους δρόμους αυτούς θα εξακολουθεί να επιτρέπεται στους κατοίκους που διαμένουν στην περιοχή να οδηγούν, αλλά όλοι οι υπόλοιποι οδηγοί θα δέχονται πρόστιμα πάνω από $ 100. Αυτό αποτελεί ένα βήμα προς την κατεύθυνση ενός ευρύτερου σχεδίου για την πεζοδρόμηση του συνόλου του κέντρου της Μαδρίτης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Είκοσι τέσσερις από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους της πόλης θα επανασχεδιαστούν ώστε να γίνουν φιλικοί προς το περπάτημα, όχι προς την οδήγηση. Τα αυτοκίνητα έχουν αρχίσει ήδη να αποθαρρύνονται: τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα πρέπει πλέον να καταβάλουν μεγαλύτερο ποσό για να παρκάρουν στο κέντρο της πόλης.

ΠΑΡΙΣΙ
Πέρυσι, όταν τα επίπεδα αιθαλομίχλης στο Παρίσι αυξήθηκαν, απαγορεύτηκαν άμεσα τα αυτοκίνητα με ζυγό αριθμό κυκλοφορίας. Η ρύπανση μειώθηκε κατά 30% σε ορισμένες περιοχές, και τώρα η πόλη σχεδιάζει να αποθαρρύνει σε πιο μόνιμο βαθμό τη χρήση αυτοκινήτου. Στους κατοίκους που δεν μένουν στο κέντρο της πόλης δεν επιτρέπεται η οδήγηση τα Σαββατοκύριακα στο κέντρο και στο άμεσο μέλλον η χρήση του μέτρου αυτού θα επεκταθεί για όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Μέχρι το 2020, η δήμαρχος σκοπεύει να διπλασιάσει τον αριθμό των ποδηλατοδρόμων στην πόλη, να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ και να περιορίσει ορισμένους δρόμους υψηλής κυκλοφορίας μόνο στη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλων οχημάτων με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ο αριθμός των οδηγών στην πόλη έχει αρχίσει ήδη να μειώνεται. Το 2001, το 40% των Παριζιάνων δεν διέθετε αυτοκίνητο, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό είναι 60%.

ΤΣΕΝΓΚΝΤΟΥ (ΚΙΝΑ)
Μία νέα πόλη που έχει σχεδιαστεί στη νοτιοδυτική Κίνα θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τη δημιουργία ενός σύγχρονου προαστίου: Αντί για μια σχεδίαση που καθιστά αναγκαία την οδήγηση, οι δρόμοι έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε κάθε τοποθεσία να μπορεί να προσεγγιστεί μόνο με 15 λεπτά περπάτημα. Το σχέδιο των αρχιτεκτόνων Adrian Smith και Gordon Gill, δεν απαγορεύει εντελώς τα αυτοκίνητα, αλλά τα περιορίζει. Η πόλη θα συνδεθεί επίσης με τη μεγαλύτερη, κοντινή πόλη Τσενγκντού μέσω μέσων μαζικής μεταφοράς. Από τους 80.000 κατοίκους που αναμένεται να εγκατασταθούν στην περιοχή, οι περισσότεροι θα μπορούν να μετακινηθούν στις δουλειές τους με τα πόδια. Το έργο είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2020, αλλά μπορεί να καθυστερήσει.

ΑΜΒΟΥΡΓΟ
Αν και το Αμβούργο δεν σκοπεύει να απαγορεύσει εντελώς τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης, θα προωθήσει την μείωση της οδήγησης καθαυτής. Ένα νέο “πράσινο δίκτυο”, το  οποίο θα ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα 15 με 20 χρόνια, θα συνδέσει τα πάρκα της πόλης, δημιουργώντας έτσι ένα ομαλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων και χώρου περπατήματος. Το δίκτυο θα καλύπτει το 40% της πόλης. Η πόλη επίσης αντικαθιστά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου Α7 με πάρκα, έτσι ώστε οι γειτονιές που κάποτε ήταν δύσκολο να προσεγγιστούν με τα πόδια σύντομα να γίνουν πιο ελκυστικές προς τον πεζό.

ΕΛΣΙΝΚΙ
Το Ελσίνκι αναμένει ένα μεγάλο πλήθος νέων κατοίκων τις επόμενες δεκαετίες, αλλά όσο περισσότεροι άνθρωποι έρχονται, τόσο λιγότερα αυτοκίνητα θα επιτρέπονται στους δρόμους της πόλης. Το νέο σχέδιο της πόλης μετατρέπει τα προάστια που είναι εξαρτημένα από τα αυτοκίνητα σε περιοχές φιλικές προς το περπάτημα, οι οποίες συνδέονται με το κέντρο της πόλης μέσω γρήγορων μέσων μαζικής μεταφοράς. Παράλληλα μια νέα εφαρμογή επιτρέπει στους πολίτες να εντοπίσουν αμέσως ένα κοινόχρηστο ποδήλατο, αυτοκίνητο ή ταξί, ή να βρουν το πλησιέστερο λεωφορείο ή τρένο. Σε μία δεκαετία, η πόλη ελπίζει να καταστήσει εντελώς περιττή την ιδιοκτησία αυτοκινήτου.

ΜΙΛΑΝΟ
Το νέφος της πόλης του Μιλάνου είναι ο βασικός λόγος που η πόλη αναζητάει τρόπους για να κρατήσει τα αυτοκίνητα έξω από το κέντρο: Εάν οι κάτοικοι αφήσουν τα οχήματά τους στο σπίτι, παραλαμβάνουν δωρεάν κουπόνια εξαργύρωσης στα δημόσια μέσα μεταφοράς. Ένα σύστημα σύνδεσης του αυτοκινήτου με το ίντερνετ ελέγχει τη θέση του αυτοκινήτου, έτσι ώστε κανείς να μην μπορεί να εξαπατήσει το Δήμο. Κάθε ημέρα που το αυτοκίνητο ενός κατοίκου παραμένει στο σπίτι, ο Δήμος στέλνει ένα κουπόνι στον ίδιο τον κάτοικο, το οποίο μπορεί μετέπειτα να εξαργυρώσει ως εισιτήριο στο λεωφορείο ή στο τρένο.

ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ
Πριν από σαράντα χρόνια, η κίνηση ήταν τόσο έντονη στην Κοπεγχάγη, όσο έντονη είναι σε οποιαδήποτε άλλη μεγάλη πόλη. Σήμερα, παραπάνω από το μισό του πληθυσμού χρησιμοποιεί το ποδήλατο για να μετακινηθεί κάθε ημέρα, ένα ποσοστό εννέα φορές μεγαλύτερο από τους κατοίκους του Πόρτλαντ, την πόλη με τους περισσότερους ποδηλάτες στις ΗΠΑ. Η Κοπεγχάγη ξεκίνησε να σχεδιάζει και να χρησιμοποιεί πεζοδρόμους στο κέντρο της πόλης τη δεκαετία του 1960 και ζώνες απαγόρευσης της χρήσης αυτοκινήτου κατά τις επόμενες δεκαετίες. Η πόλη σήμερα έχει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων πάνω από 200 μίλια, και σχεδιάζει ακόμα περισσότερους, ώστε να καλύπτει τη μετακίνηση σε όλα τα προάστια. Η πόλη έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά ιδιοκτησίας αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε πως καμία από αυτές τις πόλεις δεν σχεδιάζει -ακόμη- να απεξαρτηθεί εντελώς από το αυτοκίνητο, κάτι που μάλλον είναι αδύνατον να συμβεί. Είναι σαφές όμως ότι οι πολεοδόμοι παγκοσμίως αναγνωρίζουν πλέον ότι οι δρόμοι πρέπει να είναι σχεδιασμένοι για τους ανθρώπους και όχι αυτοκίνητα.

Πηγή: Πόλεις για Ποδήλατο

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s